Jakie prawa ma konsument kupując rzecz używaną?

Przedmiotem sprzedaży konsumenckiej może być nie tylko rzecz nowa, ale także używana, naprawiana czy regenerowana. Sprzedaż taka najczęściej przybiera formę komisową.

Kupując rzecz używaną, naprawianą czy regenerowaną konsument nie jest pozbawiony ochrony wynikającej z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Do sprzedaży komisowej przepisy tej ustawy stosuje się wprost.

W wypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową, konsument może żądać w pierwszej kolejności nieodpłatnej naprawy lub wymiany.

Jeśli jednak:

  • naprawa lub wymiana jest niemożliwa albo wymaga nadmiernych kosztów lub
  • sprzedawca nie zdoła uczynić zadość żądaniu naprawy lub wymiany w odpowiednim czasie lub
  • naprawa lub wymiana narażałyby konsumenta na znaczne niedogodności,

wówczas konsument może żądać obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy.



fot. Morguefile.com

Konsument może realizować te uprawnienia, jeśli niezgodność towaru z umową zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od wydania konsumentowi danej rzeczy, jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.

Konsument powinien powiadomić o wystąpieniu niezgodności towaru z umową przed upływem dwóch miesięcy od jej stwierdzenia.

Uwaga! Odpowiedzialność sprzedawcy nie powstanie, jeśli konsument o tej niezgodności wiedział lub oceniając rozsądnie powinien był wiedzieć. Jeśli konsument został uprzedzony o konkretnych brakach, usterkach czy defektach rzeczy używanej, a mimo to zdecydował się rzecz taką nabyć (bo zdaniem konsumenta były one drobne, nieistotne, albo stwierdził, że usunie je we własnym zakresie), wówczas konsumentowi ochrona nie przysługuje.