Aktualności

13 cze 2014

Porady przed wakacjami w Europie


Zarezerwowałeś przez Internet apartament w Barcelonie, ale nie możesz pojechać? Lądujesz na egzotycznej wyspie bez bagażu? Pokój hotelowy nie spełnia oczekiwanych wymagań? ECK podpowiada, jak uniknąć wakacyjnych problemów i pułapek.

  • Przemyśl decyzje

Jeśli surfując w internecie pochopnie klikniesz „rezerwuj”, a potem zmienisz zdanie, hotel może zażądać od ciebie zapłaty odstępnego. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez internet bez konsekwencji nie przysługuje m.in. w przypadku dokonywania rezerwacji pokoju hotelowego, wycieczki, zakupu biletów lotniczych, biletów na koncert).

  • Sprawdź na mapie położenie miejscowości i adres hotelu

Upewnij się, nawet przy użyciu Google Maps, gdzie znajduje się twój hotel. Określenie „w pobliżu miasta/plaży” może oznaczać dystans 2 km, a do najbliższego przystanku autobusowego, będziesz musiał podjechać taksówką.

  • Zwróć uwagę na standaryzację

Liczba gwiazdek nie zawsze odzwierciedla jakość hotelu, ponieważ w poszczególnych krajach Europy gwiazdki przyznawane są przez różne podmioty. W Irlandii czy Włoszech kwestia ta jest regulowana przez państwo, a w Niemczech stowarzyszenie branżowe. Wobec tego hotel 2-gwiazdkowy w danym kraju może mieć swój 3-gwiazdkowy odpowiednik w innym państwie. Dlatego ofertę warto zweryfikować z opiniami poprzednich gości np. na formach internetowych, czy w mediach społecznościowych.

  • Zadbaj o ubezpieczenie

Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o wyrobieniu w wojewódzkim oddziale NFZ Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), Każdy posiadacz tej karty ma gwarantowaną podstawową pomoc w szpitalu.

  • Telefony kontaktowe miej zawsze pod ręką

Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu mogą okazać się przydatne np. jeżeli staniesz się ofiarą kradzieży lub zgubisz swoje dokumenty. Miej przy sobie również  nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży.

  • Pytaj o prawa pasażera

Jeżeli twój lot się opóźnił o co najmniej dwie godziny masz prawo do bezpłatnych posiłków i napoi oraz bieżących informacji o czasie opóźnienia. Dodatkowo gdy opóźnienie wynosi co najmniej 5 godzin przewoźnik jest zobowiązany do zaproponowania alternatywy: zwrot kosztów biletu lub podróż do miejsca docelowego według zmienionego połączenia. Za odwołany lub opóźniony lot można też domagać się odszkodowania od linii lotniczych (250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży). Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku.

  • Spakuj rozsądnie i oznacz bagaż

Do podręcznego bagażu nie pakuj m.in. ostrych przedmiotów, płynów powyżej 100 ml, żeli, aerozoli. Sprawdź w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialności (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umieść przywieszki z nazwiskiem i adresem.

  • Zachowaj paragony

Gdy bagaż nie przyleciał z tobą lub walizka uległa zniszczeniu jeszcze znajdując się na lotnisku wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR - Property Irregularity Report), a następnie złóż reklamację do przewoźnika w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od momentu odbioru opóźnionego bagażu. Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny wypłacić ci odszkodowanie (maksymalnie ok. 5000 zł). Wycena zwykle odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczysz paragonów, przewoźnik może wycenić wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi.

  • Wypożyczaj samochód, nie problem

Sprawdź, czy auto jest objęte pełnym ubezpieczeniem. Przy promocyjnej ofercie wynajmu z najtańszym ubezpieczeniem może się okazać, że w razie kolizji ubezpieczyciel nie pokrywa 100 proc. kosztów powstałej szkody, a jedynie ich część. Zdarza się też, że polisa nie obejmuje niektórych części auta, np. gdy złodziej stłucze szyby, zapłacisz z własnej kieszeni. Przed odjazdem sprawdź też stan samochodu. Jeśli na karoserii są zarysowania lub wgniecenia, należy domagaj się potwierdzenia tego stanu na piśmie, możesz też zrobić zdjęcia.

Konsument po wakacjach - gdzie się zgłosić z problemem?

W razie nieprzewidzianych sytuacji i problemów turysta-konsument, może zwrócić się do odpowiednich instytucji zajmujących się ochroną jego praw:

  • gdy zagraniczne biuro podróży nie odpowie na reklamację, gdy reklamacja zagubionego lub zniszczonego przez linie lotnicze bagażu nie przyniosła skutku lub zagraniczny przedsiębiorca nie wywiązał się z umowy wynajmu samochodu – w dochodzeniu roszczeń konsumentów wspiera Europejskie Centrum Konsumenckie, www.konsument.gov.pl;
  • gdy lot jest opóźniony, odwołany lub odmówiono przyjęcia na pokład – poszkodowanym pasażerom pomocy udzieli Komisja Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego, www.ulc.gov.pl;
  • gdy działające w Polsce biuro podróży nie odpowiada na reklamację dłużej niż 30 dni –
    o skontrolowanie przedsiębiorcy można zwrócić się do wojewódzkiego urzędu marszałkowskiego właściwego dla miejsca siedziby przedsiębiorcy;

  • gdy spór dotyczy krajowego biura podróży – porady i pomocy prawnej udzieli powiatowy lub miejski Rzecznik Konsumentów i organizacje konsumenckie.

***

Dodatkowych informacji szukaj na poniższych stronach internetowych: