Przykładowe sprawy

12 paź 2015

Marynarz na morzu bez bagażu


Konsument - marynarz pracujący dla międzynarodowych firm spedycyjnych, aby dotrzeć na statek, na którym miał spędzić następne pół roku, podróżował niemieckimi liniami lotniczymi. Przewoźnik zagubił jego bagaż. Było w nim wiele nowych rzeczy, zapasy na kolejne pół roku przebywania na otwartym morzu. Konsument wsiadł na statek bez niego. Po około 2 miesiącach okazało się, że bagaż już się nie odnajdzie.

Przewoźnik nie chciał jednak pokryć strat konsumenta. Żądał przedstawienia paragonów i faktur. Konsument nie mógł ich dostarczyć, sporządził jednak szczegółową listę rzeczy z wyceną ich wartości rynkowej. Następnie Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich przygotowała i przekazała sprawę do  niemieckiej instytucji zajmującej się polubownym rozwiązywaniem sporów (SÖP - Schlichtungsstelle für den öffentlichen Personenverkehr). W efekcie postępowania obie strony zgodziły się na kwotę odszkodowania w wysokości 600 euro.