Przykładowe sprawy

5 lis 2015

Podrobiony prezent ślubny


Polski konsument zakupił w internecie rzeźbę oferowaną przez holenderskiego sprzedawcę jako dzieło niderlandzkiego artysty z XVIII wieku. Zapłacił za nią 9 tysięcy euro, rzeźba była prezentem ślubnym dla syna. Konsument interesował się sztuką, więc po otrzymaniu przesyłki, zauważył, że rzeźba ma cechy świadczące o tym, że ktoś ją podrobił.

Dodatkowo, sprawdził dokładnie w internecie, że domniemany autor rzeźby urodził się dopiero w XIX wieku, dlatego też niemożliwym było reklamowanie jej jako dzieło osiemnastowieczne.

Sprzedawca notorycznie odmawiał uznania reklamacji, dlatego posiadacz podrobionej rzeźby zwrócił się o pomoc do ECK Polska. Centrum za pomocą ECK Holandia podjęło działania zmierzające do polubownego rozwiązania problemu. Sprzedawca początkowo odmawiał uznania roszczeń powołując się na niezależnych, holenderskich ekspertów. Polski konsument z kolei przedstawił ustalenia polskich rzeczoznawców. Po kilku tygodniach negocjacji podmiot holenderski zwrócił jednak pieniądze konsumentowi.