Aktualności

14 wrz 2017

Uziemieni mimo woli, czyli siła wyższa na lotnisku


Nadzwyczajne okoliczności - na nie najczęściej powołują się linie lotnicze odmawiając wypłaty odszkodowania. Co przysługuje pasażerom, jeżeli faktycznie mamy do czynienia z siłą wyższą? Szczególnie teraz, gdy huragan „Irma” nawiedził wybrzeże Stanów Zjednoczonych, warto przypomnieć co powinien zapewnić nam przewoźnik. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, że nasze prawa mogą się różnić w zależności od tego czy podróżujemy do czy z krajów UE.

Zgodnie z Wykresem 1., przepisy unijne nie obowiązują, w sytuacji, gdy lot odbywa się spoza UE (przykładowo USA) do państwa członkowskiego, liniami zarejestrowanymi poza granicami UE. Inaczej sytuacja wygląda jeżeli wylatujemy z kraju członkowskiego, wtedy nawet jeżeli nasz lot nie jest operowany przez przewoźnika z kraju Unii Europejskiej, możemy domagać się niżej wymienionych praw.

UWAGA: Za pasażera odpowiedzialny jest przewoźnik faktyczny, czyli ten który wykonywał opóźniony lub odwołany lot.

PRAWA PASAŻERA

1. Prawo do informacji – pasażerowie, których lot został odwołany lub się opóźnił o przynajmniej dwie godziny są uprawnieni do otrzymania informacji nt. przyczyny opóźnienia lub odwołania oraz przysługujących im praw.

2. Prawo do opieki - posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dostęp do poczty elektronicznej

Prawo do opieki w czasie oczekiwania na lot nie zawsze przysługuje po upływie dwóch godzin. Jest ono uzależnione od długości trasy.

Pasażerowie są uprawnieni do otrzymania opieki w następujących przypadkach:

Opóźnienie powyżej 2 godzin – loty poniżej 1500 km

  • Opóźnienie powyżej 3 godzin – loty wewnątrz UE dłuższe niż 1500 kilometrów
    i wszystkie inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów
  • Opóźnienie powyżej 4 godzin– wszystkie inne loty

3. Zakwaterowanie w hotelu,  gdy występuje konieczność dłuższego oczekiwania na lot zastępczy oraz transportu między lotniskiem a hotelem.

4. Zwrot kosztu biletu lub zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym

  • Zwrot kosztu biletu - w przypadku, gdy pasażer rezygnuje z podróży powinien otrzymać pełny zwrot. Nawet jeżeli fragment podróży się odbył, jednak dalsze jej kontynuowanie jest bezcelowe. Wówczas linia lotnicza powinna zaoferować lot powrotny do pierwszego miejsca wylotu oraz pełny zwrot kosztów
    w terminie do 7 dni.
  • Zmiana planu podróży – czyli zaoferowanie pasażerowi innego połączenia
    z punktem docelowym na podobnych warunkach, w najwcześniejszym możliwym terminie lub dogodnym dla pasażera.

Zwrot lub zmiana planu podróży przysługują w następujących sytuacjach:

  • Odwołanie lotu – pasażer jest uprawniony od razu po otrzymaniu informacji
    o odwołaniu lotu
  • Opóźnienie lotu – pasażer jest uprawniony po upływie 5 godzin

Skarga konsumenta: Miałem wylecieć z Miami do Frankfurtu niemieckimi liniami, jednak mój lot został odwołany z powodu huraganu „Irma”. Przewoźnik nie zaproponował mi zastępczego połączenia w najbliższym możliwym terminie. Mój urlop się kończył, dlatego na własną rękę wykupiłem lot z przesiadką w Istambule w innej linii lotniczej.

UWAGA! Nawet jeśli pasażer na własną rękę wykupi lot zastępczy, może dochodzić swoich praw i domagać się od linii lotniczej pokrycia różnicy w kosztach biletów.
(Po zebraniu odpowiedniej dokumentacji sprawa konsumenta zostanie przekazana przez ECK Polska do ECK Niemcy w celu pozasądowego rozwiązania sporu).

REKLAMACJA

Jeżeli przewoźnik nie dopełni swoich obowiązków, a co za tym idzie pasażer w czasie oczekiwania na zastępczy lot poniesie koszty wyżywienia lub noclegu, powinien zachować rachunki i wysłać je linii lotniczej, domagając się pełnego zwrotu wydanych pieniędzy.

Pomocy i porad w przypadku problemów z liniami lotniczymi zarejestrowanymi
w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii udziela
Europejskie Centrum Konsumenckie.