Aktualności

24 paź 2017

„Niezapomniane” reklamacje


Sezon urlopowy dobiegł końca, niestety nie wszyscy będą go mile wspominać. Jak wynika z danych Europejskiego Centrum Konsumenckiego w okresie od czerwca do września 2017 r., do ECK Polska wpłynęło o 15 % więcej skarg na usługi wakacyjne niż w roku ubiegłym. Największy wzrost odnotowano wśród dokonujących rezerwacji hotelowych.

Wakacyjne dane ECK Polska:

Z danych Europejskiego Centrum Konsumenckiego wynika, że w 2017 r. ECK Polska otrzymało więcej skarg dotyczących usług wakacyjnych niż w roku ubiegłym:

  • W 2017 r. ECK otrzymało 597 skarg, w roku 2016 r. było ich o 15 % miej (506 skarg)
  • ECK odnotowało 7% wzrost skarg dotyczących wynajmu hoteli

W 2017 r. największa liczba skarg dotyczyła:

  • 65 % transport lotniczy (opóźnienia/odwołania/problemy z bagażem),
  • 17 % wynajem hoteli,
  • 10 % wynajem aut,
  • 5% koncerty i wydarzenia artystyczne,
  • 3 % inne.

Przykładowe sprawy:

AC po słoweńsku

Konsument z Polski wynajął samochód na Malcie przez stronę internetową słoweńskiego pośrednika. Oferta wskazywała, że cena wynajmu obejmuje ubezpieczenie typu auto-casco, ograniczające odpowiedzialność wynajmującego za uszkodzenia karoserii. Oddając samochód okazało się, że został on porysowany. Firma wynajmująca obciążyła konsumenta kosztami naprawy wysokości 282,20 euro.

Po powrocie z wakacji, konsument skontaktował się z pośrednikiem w celu uzyskania zwrotu w ramach ubezpieczenia. Pośrednik w odpowiedzi na reklamację stwierdził, że cena nie zawierała auto-casco i odmówił zwrotu poniesionych kosztów. Konsument skierował się po pomoc do ECK Polska, które dzięki współpracy z ECK Słowenia odzyskało pieniądze dla klienta wypożyczalni samochodowej.

Wakacje w Polsce

Konsumentka z Holandii spędzała urlop z rodziną nad polskim morzem. Rezerwacji hotelu dokonała przez stronę pośrednika, płacąc 50% ceny (384 euro), druga połowa miała zostać uiszczona na miejscu. Po przyjeździe, okazało się jednak, że pokój hotelowy jest niezgodny z opisem, nie dość, że za mały dla sześcioosobowej rodzin, to jeszcze nie posiadał klimatyzacji, jak zapewniano. Konsumentka odmówiła zapłaty pozostałej kwoty (50%) i udała się wraz z rodziną do innego hotelu. Po powrocie do Holandii, konsumentka otrzymywała wezwania do zapłaty brakującej należności (384 euro). Zdecydowała się na kontakt z ECK Holandia, które przekazało sprawę do ECK Polska. Centrum polskie nawiązało kontakt z hotelem, który po analizie dokumentacji i argumentów ECK zrezygnował z roszczeń.

Pomoc:

W przypadku problemów z firmami zarejestrowanymi w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii, po bezpłatną pomoc i poradę można się zwrócić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.